A jak tedy zodpovědně přistupovat k základním organizačním opatřením, která nevyžadují žádné finanční náklady?
Jedním z nástrojů prevence majetkové trestné činnosti výše uvedeného charakteru je projekt Policie České republiky a Ministerstva vnitra České republiky s názvem: ZABEZPEČTE SE! CHRAŇTE MAJETEK SOBĚ I SVÝM SOUSEDŮM. Zde mohou občané využít mobilní aplikaci s názvem „Zabezpečte se!“
Detailnější informace: https://www.stopvloupani.cz/, neboť existují i další eventuality. Dále též viz https://www.policie.cz/clanek/evropsky-den-proti-vloupani-roku-2020.aspx.
Videospoty k popsanému tématu:
https://www.youtube.com/watch?v=9zrKBfu_-3I
https://www.youtube.com/watch?v=o5TFljItx68
Se stávajícím zimním obdobím je stále aktuální téma viditelnost v provozu. Co je třeba si připomenout a jak se bezpečně pohybovat na vozovkách?
Každé město nebo obec má svá tmavá místa, kam nedosáhne pouliční osvětlení. Zákon ukládá chodci povinnost užití reflexních prvků mimo obec či město. Aby mohl řidič včas reagovat, měl by Vás vidět z dálky. Reakční doba řidiče se odhaduje na dvě sekundy, přičemž vozidlo ujede ještě poměrně dlouho vzdálenost. Velkou roli v tomto hraje jednak oblečení chodce, stejně tak počasí. Obecně se da říci, že osobu v bílém oblečení můžete vidět na vzdálenost 55 m, ve žlutém oblečení na vzdálenost 37 m, v červeném oblečení na vzdálenost 18 m. V případě užití reflexních prvků lze chodce spatřit až na vzdálenost 200 m, což je adekvátní doba na včasnou reakci řidiče vozidla.
Kam umístit reflexní prvky? Ideální místem je pohybující se část těla blíže ke středu vozovky. Čím více prvků chodec má, tím více je pro řidiče vozidla viditelnější. Dnes se již vyrábí oděvy s všitými reflexními prvky, které ovšem ne vždy pokryjí dostatečnou plochu a jsou dobře vidět.
Viditelnost se netýká pouze chodců nebo cyklistů, je třeba také apelovat na řidiče. Ze stejného důvodu, muže právě chodec přehlédnout vozidlo, jelikož má řidič za nepříznivého počasí neočištěné mlhovky.
Moravskoslezští preventisté ostatně tuto klíčovou skutečnost užití reflexních prvků za snížené viditelnosti připomínají chodcům pravidelně v rámci kampaně „ Nebuďte neviditelní“.
Nový spot k problematice najdete zde:
Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
por. Bc. Martina Jablońská
komisař oddělení prevence
30. ledna 2021